Òscar Piera: “en castellà el nostre projecte no tindria sentit”

Parlem amb Òscar Piera, CEO i Director de Projectes de la revista de valenciana de renom Tresdeu, en esta s’han publicades entrades sobre valentúbers i, a més, es prioritza el contingut multimèdia.

OSCAR PIERA FOTO.jpg

Des de la Tresdeu difoneu contingut en valencià a través de les xarxes socials… si difonem en castellà tindrem més “feedback”, per què no fer-ho?

Perquè en castellà el nostre projecte no tindria sentit. Tresdeu va nàixer per difondre i ajudar a crear un nou imaginari valencià, modern i connectat al món. Fent-ho en la nostra llengua demostrem dia a dia que és útil i compatible amb les noves tecnologies i nous llenguatges comunicatius.

Penses que la nostra llengua està en auge actualment a les xarxes?

Pot ser es té la idea de que està en auge. Som molts els que treballem per visibilitzar el valencià i les propostes que es fan en la nostra llengua. Però el cert és que estem en un clar retrocés. El valencià cada vegada importa menys als xiquets i xiquetes, i eixa relativitat d’utilitzar-lo o no es trasllada a l’adolescència.

Els joves no tenen referències que parlen la nostra llengua. Nosaltres vam créixer amb Bola de Drac, el club Babalà. Ara els pares donen la tablet al seu fill i directament entren a Youtube Kids, on tot és en castellà. Quan es fan majors no segueixen sèries o programes juvenils en valencià. Veuen Netflix i segueixen youtubers de l’estil de TheGrefg, Paula Gonu o DalasReview.

Des d’ací m’agradaria llançar un missatge a À punt, s’ha de volcar tot el contingut infantil a Youtube. Cal arribar a acords amb Youtube Espanya per a que els algoritmes tinguen en compte la diversitat lingüística de les diferents comunitats autònomes.

Pense que estem en un moment de molta fragilitat. Tot i el recolzament de les institucions, la televisió i ràdio públiques i demés mitjans de comunicació els nostres youtubers i influencers no estan aconseguint grans números. Tampoc ho estan aconseguint la nova generació de grups de música i/o cantants

És YouTube una bona ferramenta per difondre valors a les xarxes socials?

Sí, YouTube i totes les altres xarxes socials. Totes aquestes noves ferramentes es poden utilitzar per transmetre missatges positius i també reivindicatius. Un dels projectes que més content estic és el dels Llibres de Sénia, parlàvem de llibres amb contingut: refugiats, feminisme, medi ambient, territori…

Des de la revista Tresdeu heu difós, entre moltes altres temàtiques, a youtubers en valencià, des de la teua experiència, què ha de tindre un bon Valentúber?

Ha de ser un bon comunicador/a i saber atrapar a l’audiència amb contingut d’interès. És important que els seguidors/es s’identifiquen amb la persona que estan veient. Ser autèntic. També ha de tenir compromís i constància.

Com veus el panorama actual del món del YouTube en valencià?

Com avançava abans el veig molt fluix. Ningú està aconseguint números destacables. Molt pocs dels que seguisc estan sent constants en les seues publicacions, regla que pareix bàsica en l’actual Youtube per intentar ser rellevant.

Crec que s’ha diluït el propòsit d’estar en la plataforma. És una llàstima que el “youtube valencià” s’estiga convertint en una espècie de llançadora per cridar l’atenció i que es facen ressò de tu en els mitjans per la peculiaritat de fer vídeos en valencià.

Per cert, perquè ningú es llança a fer gameplays en la nostra llengua? Tant de bo tinguérem un Willyrex valencià!

Com veus la difusió actual del valencià a les xarxes socials, es troba en un moment

Estem en un moment millor perquè cada vegada s’està incorporant més gent jove que coneix la llengua atreta pels grups de música consolidats (en retirada) o l’humor costumbrista dels challenges de banyar-se en melons o pegar-li la volta a la paella. Em preocupa el llarg termini, com he comentat més amunt. A nivell de cultura o entreteniment no hi ha relleus d’Eugeni Alemany o Zoo per dir alguns exemples.

Des de Valentúbers, ens mirem en molts mitjans de comunicació digitals però amb la  Tresdeu, especialment, tenim en comú que hem nascut com a projectes universitaris…, si fem una mirada enrere, quins consells li donaries a eixe grup de joves que èreu en la Tresdeu quan començaveu?

El primer consell ja l’heu fet servir, ser inquiets i no tenir por a engegar projectes que vos apasionen. El segon és el més difícil, ser constant. Tot i les adversitats seguir endavant amb la vostra passió, comunicar en valencià. També ser capaç d’evolucionar i anar adaptant-se als temps que van venint. Conèixer els nous canals i ferramentes, els nous formats.

I a la revista Valentúbers, quins consells li donaries?

Estem desitjosos de veure eixa nova versió de la pàgina web, que ens ha contat un pardalet que està en marxa. Segur que ja heu pensat amb el millor consell que us puc donar, que sempre tingueu en ment l’experiència d’usuari, ara majoritàriament en dispositius mòbils.

Quin creus que és el motor de tots estos projectes que sorgixen per part de gent jove, podries dir-nos-ho amb sols una paraula?

Si he d’escollir una sola paraula crec que la millor que ens definiría a totes i tots els que ens llancem a la piscina en aquests tipus de projectes més vinculats a un sentiment que a una idea de negoci és l’estima (per la nostra llengua i cultura).

 

 

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s